torsdag 2 januari 2014

Ut med det gamla och in med surkärringen

Jag började året med att byta ut min tjocktv mot en platt. Ja jag vet, jag hade tjocktv och jag hade gärna haft kvar den. Den fungerade utmärkt. Fungerar utmärkt. Och jag är konsumtionsfientlig, inte utvecklingsfientlig. Men jag gav vika inför den andre familjemedlemmen. Det kallas visst att kompromissa och är sådant man gör i relationer, har jag hört, men jag gjorde det inte utan protest. Min protest gick ut över expediten i affären. Han drabbades av min tjurighet och tyckte antagligen att jag var en bakåtsträvande och teknikfientlig(vilket jag till viss del i och för sig är, men det tänker jag inte bjussa honom på) surkärringkund. Jag för min del tänkte att han liknade sin tv-soffa i form och konsistens. När han sedan klämde ur sig att ingen köper så små tvapparater som 32" nuförtiden så klämde jag ur mig "Watch me!" och handlade av honom bara för att slippa den själsdödande aktiviteten det innebär att uppsöka en annan sådan affär, eller förresten vilken affär som helst som inte säljer mat eller böcker.
Väl hemma fick inte den slimma tv:n in några kanaler och jag fick vatten på min kvarn. Jag ondgjorde mig och hotade med att ringa upp soffpotatisen som inte ens orkade bemöda sig med att stå upp och betjäna kunden utan satte sig på ett gäng tvapparater extralarge. Som man brukar säga; sådan herre sådan tv!
Nej jag vet att det kanske inte är ett bra sätt att inviga det nya året, att gå till angrepp mot en intet ont anande expedit som säkert är en alldeles utmärkt människa på många sätt och vis med många fina kvaliteter. När jag tänker efter så kanske jag egentligen borde ha tagit hem honom och använt som fåtölj när jag så småningom fått in kanalerna på min nya tv.
2014-Mycket möjligt ett surkärringår.

Inga kommentarer: